20 november 2009

Verslag gemeenteraad 10 september 2009

Provincie De Voorzitter van de Gemeenteraad van de gemeente Zandhoven verzoekt
------- de leden van de Gemeenteraad – voor de eerste maal – te vergaderen
Antwerpen op donderdag 10 september 2009 te 20.00 uur op het gemeentehuis van Zandhoven, Liersebaan nr 12.
Arrondissement __________________________________________________________________
-------
Antwerpen
-------
Gemeente
-------
ZANDHOVEN DAGORDE



Openbare zitting:


1. Akteneming van het ontslag van een schepen.

2. Installatie van een nieuwe schepen.

3. Al of niet voorlopig vaststellen van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Toeristisch Recreatief Project ‘De Ambachtelijke Brouwerij Heistraat’”.

4. Al of niet goedkeuren van het wegtracé in de verkaveling ‘Van Loock-Dillen’ in de deelgemeente Pulle.

Komt men hier niet in de problemen doordat het nog te ontwikkelen rup fonteinstraat (wat een woonuitbreidingsgebied is) moet gecompenseerd worden door het bevriezen van woongebied en men hiervoor “kerkeveld” had gekozen. Kunnen eigenaars die nu niet deelnemen maar het later willen verkavelen dat nog doen?
Grsp p 243

2. Opmaken van een RUP Fonteinstraat
• voor de ontwikkeling van de eerste fase van het woon(uitbreidings)gebied mogelijk te maken
in het kader van het doelgroepenbeleid – aanbieden van sociale woningen in de dorpskern van
Pulle
• Tegelijk wordt een compensatie-RUP opgemaakt (zie actie 3). De te compenseren
oppervlakte komt minimaal overeen met de oppervlakte van het aan te snijden
woonuitbreidingsgebied.
3. Opmaken van een compensatie-RUP ontwikkeling Fonteinstraat
• Tegelijk met de opmaak van een RUP voor de Fonteinstraat (zie actie 2) wordt een
compensatie-RUP opgemaakt. De te compenseren oppervlakte komt minimaal overeen met
de oppervlakte van het aan te snijden woonuitbreidingsgebied.
4. RUP Kerkeveld
• Reserveren van het inbreidingsgebied in het BPA Kerkeveld voor een latere planperiode
indien dit vereist is om de ontwikkeling van het RUP Fonteinstraat mogelijk te maken.


5. Kosteloze grondafstand Keulsebaan: al of niet goedkeuren.

Tegen: we zijn altijd tegenstander geweest van de realisatie van de romeinse weg.
Trouwens wat me daar opviel , is dat daar een volledige kaalkap is gebeurd, geen enkele boom is daar blijven staan. Moet daar terug aangepland worden?

6. Kosteloze grondafstand verkaveling ‘Valkenaard-fase III’: al of niet goedkeuren.

7. Al of niet aankopen van gronden gelegen langsheen de Oelegembaan ter uitvoering van infrastructuurwerken.

Men is van plan om alle bomen langs de oelegembaan uit te doen, ook die een tiental jaren geleden zijn aangeplant. Nu is ons voorstel om die jonge bomen te verplanten naar de oelegembaan vanaf de zwarte hengst tot aan de grens van zandhoven oelegem, aan de rechterkant van de baan richting oelegem.Daar is trouwens ruimte voor voorzien Kan dit bekeken worden,

8. Al of niet aankopen van de bomen gestaan op de aangekochte gronden gelegen langsheen de Oelegembaan.

9. Domein Hooidonk: Hoge Schuur: al of niet afsluiten van een huurovereenkomst.

Sterke stijging tov vorig jaar?

10. Aanleg van fietspaden langs de gewestweg N116: al of niet goedkeuren van de koepelmodule 11054/AA met module 13a.

Tegen wanneer denkt men dat fietspad her aan te leggen?
Kan men in afwachting voor de fietsers die van Broechem komen en naar Zandhoven moeten een fiets voorsorteerstrook aanleggen? Nu is het als fietser (en ook als voetganger) levensgevaarlijk om daar over te steken: het zebrapad ligt uit het zicht van de auto’s die van broechem richting Lier draaien.

11. Dienstverleningsovereenkomst (fiscaal en juridisch) voor inbreng van sportieve en culturele infrastructuren in een op te richten autonoom gemeentebedrijf (AGB) voor exploitatiedoeleinden: al of niet goedkeuren van de lastvoorwaarden en van de gunningswijze.

Men gaat op zoek naar een dienstverlener die :
1) een haalbaarheidsstudie maakt , de voor en nadelen afweegt
2) bij positief resultaat , maakt diezelfde dienstverlener de nodige contracten op op maat van de gemeente
3) zorgt voor de implementatie

Waarom werkt men hier met een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking?
Ik lees in de toelichting dat in 2011 mogelijk overwogen wordt om een bibliotheek te gaan (ver)bouwen. Gaat mijn voorspelling uitkomen dat de bibliotheek er weer gaat overschieten net zoals dat in de vorige legislaturen gebeurd is?
Als de verschillende offertes binnengekomen zijn , wordt de gemeenteraad en dus ook de oppositie nog betrokken bij de keuze van de (beste) offerte of gaat het schepencollege daar alleen over beslissen? Kunnen we die garantie krijgen. Krijgen we nog inzage in de beheersovereenkomst vooraleer die afgesloten wordt?
Heeft men al zicht op, als zo’n AGB er komt , wie in de raad van bestuur zeteld, is daar plaats voor de oppositie?
Bestaat het gevaar dat door zo’n AGB de controle door de gemeenteraad op een deel van het gemeentelijk patrimonium kwijt geraakt? (zeker bij een gemeente met een absolute meerderheid)

12. Pensioenverzekering voor statutair personeel: al of niet goedkeuren van de lastvoorwaarden en van de gunningswijze.

13. Aanvraag tot budgetwijziging nrs. 3 en 4 (gewone en buitengewone dienst).

Een begroting is een beleidsdocument voor één jaar, dat er soms onvoorziene omstandigheden zich voor doen kan best en dan moet daar op ingespeeld worden , ook in de begroting: mexicaanse griep is niet echt te voorzien, dat mensen zo massaal op zo’n korte tijdspanne zonnepanelen plaatsen heeft te maken met de mindere financiële voorwaarden die vanaf volgend jaar gelden, dat de begroting daar om moet gewijzigd worden is ok.
Maar anderzijds zijn bepaalde uitgaven wel te voorzien en onder controle te houden: representatie- en receptiekosten, feesten en plechtigheden om er maar twee te noemen .Ook die kapitaalsverhoging gemeentelijke holding vind ik maar niets (komen we straks op terug)
ik vind de lijst van de budgetwijziging nogal lang: onthouding

(2 toelichtingsvragen : 2025 euro studiekosten wijk preventorium?; 17000 uitbesteding onderhoud parken en plantsoenen?)




14. Gemeentelijke Basisschool van Massenhoven: akteneming van het verslag van de doorlichting.

15. Convenant kansspelinrichting klasse 2: al of niet doorvoeren van een naamswijziging.

Is er al zicht op wanneer die “Lucky seven “ er komt,

16. Jaarrekening 2008 van de kerkfabrieken: advies te verlenen.

17. Aanvullend politiereglement: al of niet invoeren van een parkeerverbod voor voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton in de Langestraat tussen de Hallebaan en de Goormansstraat.

Akkoord, maar 1 ) kan de gemeente over een gewestweg beslissen
2) het probleem blijft zich verder op stellen (rijmenants, top interieur), ik herhaal hier mij voorstel om daar waar er een rijstrook is om die meer naar de middenas te verschuiven
3) wordt er alternatieve parkeergelegenheid aangeboden/gecreëerd?

18. Aanvullend politiereglement: al of niet invoeren van plaatselijk verkeer ‘Boshuisweg-Schegel-Hooidonck’.

19. PIDPA: goedkeuring van de agendapunten alsmede vaststelling van het mandaat en aanwijzing van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de buitengewone algemene vergadering van 19 oktober 2009.

Momenteel is er hidrorio en hidrosan, daar komt hidrogem en hidriba bij. Heeft dat consequenties voor Zandhoven , gaat Zandhoven aansluiten één van die 2 nieuwe “hidro’s?

20. GEMEENTELIJKE HOLDING NV: goedkeuring van de agendapunten alsmede aanwijzing van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de buitengewone algemene vergadering van certificaathouders Dexia en voor de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van 30 september 2009.

Max 228556.80eur maar in de budgetwijziging nr 4 wordt er 150.000 voorzien?

We stemmen hier eigenlijk over een zeer risicovolle belegging als ik de teksten van de gemeentelijke holding lees:
Die A-aandelen leveren 10 jaar lang een preferent dividend op van 13%. Kan de Gemeentelijke Holding dit dividend op een bepaald moment niet betalen, dan wordt het dividendrecht voor de houders van de preferente aandelen A gewoon overgedragen naar een volgend jaar. De Gemeentelijke Holding maakt zich sterk dat hij, mede door de afbouw van de schulden (een verwachte vermindering met 446 miljoen euro tussen nu en 2013) en de verwachte herneming van het Dexiadividend, deze 13% kan garanderen. Verder zou er ruimte ontstaan door het wegvallen van de kosten voor de overheidswaarborg. Die bedroegen in de eerste zes maanden van dit jaar al 7,2 miljoen euro.
Na tien jaar worden de A-aandelen omgezet in gewone aandelen: wat zal dan de waarde ervan zijn???
Deze voorwaarden komen niet echt geloofwaardig over, hier wordt lucht verkocht: 13% gedurende 10 jaar op een moment dat de rente historisch laag staan en de economische groei negatief is. Het doet me denken aan de 6 % die de Kauftingbank indertijd beloofde toen de andere banken max 4% gaven.
Het feit dat Publigas niet over de brug wou komen om de holding te helpen geeft ook stof tot nadenken
Ik heb de indruk dat men bij deze operatie geen lessen heeft geleerd uit de huidige financiele crisis; men belooft hier percenten die gebaseerd zijn op onrealistische verwachtingen
De verliezen van de bank worden hier in wezen op kap van de belastingbetaler betaald.
tegen
>
[+/-] Artikel lezen / verbergen

0 Jouw mening?

Een reactie posten

<< Home