20 november 2009

Verslag gemeenteraad 28 mei 2009

Provincie De Voorzitter van de Gemeenteraad van de gemeente Zandhoven verzoekt
------- de leden van de Gemeenteraad – voor de eerste maal – te vergaderen
Antwerpen op donderdag 28 mei 2009 te 20.00 uur op het gemeentehuis van Zandhoven, Liersebaan nr 12.
Arrondissement __________________________________________________________________
-------
Antwerpen
-------
Gemeente
-------
ZANDHOVEN DAGORDE





Openbare zitting:



1. Al of niet aankopen van gronden gelegen langsheen de Oelegembaan ter uitvoering van infrastructuurwerken.

2. Al of niet aankopen van de bomen gestaan op de aangekochte gronden gelegen langsheen de Oelegembaan.

Men spreekt hier over “hakhout” en tussen haakjes “timmerhout of brandhout”, hoe schat men de kwaliteit in?

3. Buitengewoon onderhoud wegen dienstjaar 2009: al of niet goedkeuren van de lastvoorwaarden en van de gunningswijze.
- “vernieuwen van fietspad op talud brug Albertkanaal Viersel” over welk stuk gaat het?
- Kan het fietspad van de brug naar Halle ook vernieuwd worden gezien de erbamelijke staat ervan . De betondals liggen soms ver uit elkaar met alle risico van dien voor fietsers die dan met hun wielen tussen die dals kunnen geraken

4. Forum Lokale Werkgelegenheid Zoersel-Malle-Zandhoven: al of niet goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst.

5. Al of niet goedkeuren van het stappenplan met betrekking tot het intern controlesysteem.

Het gaat hier om een gezamenlijk initiatief van een achttal gemeenten. Gezien het om een verplichting gaat vanuit het gemeentedecreet vraag ik me af of zo’n controlesysteem niet op een hoger niveau (provincie/vlaams) dient ontworpen te worden?

6. Interlokale vereniging “Sportregio Midden-Provincie”: al of niet goedkeuren van het jaarverslag 2008 en het resultaat 2008.

7. Al of niet wijzigen van de personeelsformatie.



8. Al of niet aanpassen van de politieverordening betreffende het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en het gebruik van het containerpark.

- In het oorspronkelijk artikel 54 stond “een uitzondering wordt toegestaan aan personen aangeduid door het CBS”;Ik had toen al de bedenking gemaakt dat dit een erg vage formulering was met risico op misbruik. Binnenlands bestuur treedt me daarin bij. Die formulering wordt nu vervangen door “personen die aan recyclage doen” In de brief die binnenlands bestuur aan de gemeente heeft bezorgd staat dat afwijkende criteria moeten opgenomen worden in het reglement. Mij lijkt het nieuwe criterium “personen die aan recyclage doen” even vaag en algemeen als de oorspronkelijke formulering en laat de poort open voor willekeur en misbruik. Dit betekent bijvoorbeeld dat schroothandelaar de toestemming kan krijgen om oud ijzer te recycleren uit het container park en het voor eigen portemonnee kan door verkopen.

- Artikel 59: identiteitscontrole kan enkel gebeuren als er in de gemeente administratieve sancties worden toegepast, wat niet het geval ( Sinds de wet van 13 mei 1999 heeft de wetgever aan de gemeenten de mogelijkheid geboden om hun politiereglementen niet meer uitsluitend te laten bestraffen door de strafrechter, maar om eigen administratieve sancties vast te stellen en die sancties door het eigen bestuur te laten toepassen ) Is Zandhoven van plan om met administratieve sancties te gaan werken?

Onthouding owv formulering artikel 54

9. CIPAL: goedkeuring van de agendapunten alsmede vaststelling van het mandaat en aanwijzing van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van 12 juni 2009.

10. IGEAN dienstverlening: goedkeuring van de agendapunten alsmede vaststelling van het mandaat en aanwijzing van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van 19 juni 2009.


11. IGEAN milieu & veiligheid: goedkeuring van de agendapunten alsmede vaststelling van het mandaat en aanwijzing van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van 19 juni 2009.

12. PIDPA: goedkeuring van de agendapunten alsmede vaststelling van het mandaat en aanwijzing van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van 22 juni 2009.

Welke houding hebben de vertegenwoordigers van onze gemeente bij Pidpa aangenomen bij de prijsverhoging van het water op 15 maart 2009. Het ging hier om een prijsverhoging die vooral de sociaal zwakkeren en de kleinverbruikers treft. Vroeger betaalde men voor de eerste 250 kubieke meter minder dan vanaf 250 m. Nu zijn de eerste 250 duurder geworden en vanaf 250 goedkoper waardoor ze er geen verschil meer is. De kleinverbruikers betalen nu voor een stuk het vullen van het zwembad van de grootverbruikers. Die vorm van asociale prijsverhoging is ook in tegenspraak met wat in de verslagen van Pidpa staat: men spreekt over water als een kostbaar goed waarmee spaarzaam dient omgesprongen te worden: dan is het toch logisch dat naarmate je meer verbruikt (en verspilt?) dus ook meer betaald per kubieke meter.

Wat betaalt u per m³? (*)
Gezinnen
tot 15 maart 2009 vanaf 16 maart 2009
van 0 tot 250m³ 1,2932 euro 1,3412 euro
vanaf 251m³ 1,4204 euro 1,3412 euro

Sociaal zwakkeren
De totale kostprijs voor de sociaal zwakkeren is dezelfde als deze van de gezinnen. Ondanks de korting die ze krijgen voor de vaste vergoeding, worden de minderbegoeden niet gespaard door de maatregel. Hun vaste bijdrage wordt verhoogd van 7,88 naar 20,42 euro inclusief btw.


13. IKA: goedkeuring van de agendapunten alsmede vaststelling van het mandaat en aanwijzing van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van 24 juni 2009.

14. IVEKA: goedkeuring van de agendapunten jaarvergadering en bekrachtiging overeenkomst met Telenet houdende een regeling voor de werkwijze en de afspraken met betrekking tot werken aan ICS-netten in synergie n.a.v. werken aan laagspanningsnetten alsmede vaststelling van het mandaat en aanwijzing van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergadering van 24 juni 2009.

15. Verzoek om geluidscontroles te organiseren tijdens komende motorcross in Pulderbos.

Om te vermijden dat slecht afgeregelde rijtuigen onnodige geluidsoverlast in de buurt zouden veroorzaken , verzoeken wij het gemeentebestuur preventief de nodige geluidscontroles te laten organiseren .

Komt er een motorcross? Is het terrein nog verzegeld?

16. Verzoek om verscherpt toezicht op onnodig sluipverkeer in straten aan Liersebaan.

Door de werken aan de brug in Viersel is er een sterke toename van het sluipverkeer te merken in de straten rond de Liersebaan . In vele gevallen betreft het hier straten met duidelijk aangegeven “plaatselijk verkeer“ en zijn borden “omleiding” geplaatst . Toch rijden er nu vrachtwagens en razen er snelheidsduivels door deze straten .
Daarom vragen wij het gemeentebestuur dringend een verscherpt politie toezicht te organiseren .

Ook het jaagpad langs het Albertkanaal wordt gebruikt door sluikverkeer

Door het afsluiten van de brug in Viersel wordt het vrachtverkeer omgeleid via Pulle –Pulderbos: Op de boudewijnlaan is het duidelijk merkbaar dat het verkeer veel drukker is geworden. Om de veiligheid van de Pullenaars te verhogen en omdat er aan het kruispunt boudewijnlaan/torenstraat nog steeds geen lichten staan , stellen we voor om – eventueel tijdelijk- in Pulle centrum de boudewijnlaan zone 50 te maken

17. Hernieuwde vraag om maatregelen te nemen tegen de insectenplaag .

In de vorige zitting van de gemeenteraad had ik reeds maatregelen gevraagd om een herhaling van de insectenplaag te vermijden die vorig jaar onze burgers , bezoekers en middenstanders teisterde .

Tot op heden hebben wij nog steeds geen verbetering kunnen vaststellen .

Vandaar mijn opvolgingsvraag :
a) wat heeft het gemeentebestuur reeds ondernomen
b) wat gaat het in de komende weken ondernemen


Vragenuurtje

1) Wat gaat de gemeente doen aan het nieuw aangelegde voetpad in de Amelbergastraat waar de parkeerplaatsen op het voetpad zijn aangelegd?
2) Brief ivm toegankelijkheid kieshokjes: Wij vinden de toegankelijkheid van de kieslokalen erg belangrijk: niet alleen voor rolstoelen maar ook voor slecht zienden en andere handicaps. De minister heeft in dat verband een omzendbrief gestuurd met daarin al de noodzakelijke aanpassingen van elk kieslokaal. In welke mate gaat onze gemeente daarmee rekening houden?

3) Aanvraag bouw serviceflats pulle. Naast de inmiddels beruchte appartementen aan de kerk in Pulle hangt nu een aanvraag tot het bouwen van éénkamer appartementen en serviceflats. Het specifieke van een serviceflat is dat er hulp op maat kan worden geboden Het serviceflatgebouw biedt een beschermde woonomgeving voor ouderen die nog vrij zelfstandig kunnen functioneren, maar toch niet verkiezen om in het eigen milieu te blijven wonen omdat dit niet meer aangepast is of omdat ze zich er onveilig voelen Gaat het wat die serviceflats betreft om een puur privé-initiatief of heeft de gemeente of ocmw daar ook iets mee te maken en is het initiatief erkend door de Vlaamse gemeenschap zodat er een garantie is op kwaliteit en controle? Voorzover ik vernomen heb wordt die bouwaanvraag ingediend door iemand die geen eigenaar is van de grond waarop er zou gebouwd moeten worden en dat ook niet zou worden??
4) Vorige gemeenteraad kreeg ik te horen dat wat betreft de appartementen aan de kerk in Pulle “er geen vuiltje aan de lucht was” en dat de inspecteur van stedebouw bij brief heeft meegedeeld dat hij de zaak grondig heeft nagezien en dat hij geen opmerkingen dient te formuleren”. Hoe valt dit te rijmen met de vaststelling dat er op dat moment – weer eens – een aanvraag tot regularisatie hangende was?
>
[+/-] Artikel lezen / verbergen

0 Jouw mening?

Een reactie posten

<< Home