09 februari 2008

Orgacom dient opnieuw aanvraag in

Op 1 oktober van vorig jaar berichten we reeds over een aanvraag van het bedrijf Orgacom om zich in Massenhoven te vestigen. Die aanvraag werd toen afgewezen.
Onlangs deed het bedrijf een nieuwe aanvraag.

Daarover publiceren we graag een brief van het buurtcomité tegen de komst van dit bedrijf.

Groen! Zandhoven steunt deze actie!


Beste vrienden,
Via deze weg willen we jullie allemaal vragen om een bezwaarschrift in te dienen bij onze gemeente Zandhoven.
Gelieve deze brief aan zoveel mogelijk vrienden en bekenden door te sturen. Alleen door zoveel mogelijk bezwaarschriften in te sturen, kunnen we proberen om deze firma uit onze gemeente weg te houden. We  rekenen op jullie hulp en steun.
Vriendelijke groet,
De bewoners van Massenhoven

 
Geachte,

 
Zoals u ongetwijfeld weet, proberen de mensen van Massenhoven zich te verzetten tegen de komst van de firma Orgacom uit Bouwel. Deze firma  wil zich vestigen op de hoek van de Kanaalstraat en de Zagerijstraat, naast de Adams breekcentrale.
Enkele maanden terug diende deze firma een aanvraag in voor een milieuvergunning klasse I, want op de aangekochte gronden wilde men een opslagsysteem gaan bouwen voor allerhande plantaardig en dierlijk afval. Die afval zou worden bewaard in 4 hoge silo’s en moest telkens binnen de tien dagen worden vervoerd naar hun vergistinginstallatie in Kallo. De gemeente dient bij dergelijke aanvraag iedereen te verwittigen die in een straal van 100 meter van de plek woont. Dit komt neer op 3 adressen, want de dorpskom van Massenhoven ligt op 120 meter. Vandaar dat de dorpsbewoners er pas achter kwamen in de laatste week van de termijn waarin men bezwaar kan aantekenen tegen dergelijke aanvraag. Toch wisten we onze krachten en klachten nog tijdig te bundelen en kwamen we nog aan een drieduizend verzamelde bezwaarschriften, waarover ook in de pers werd geschreven. Resultaat: de firma trok haar aanvraag in en het werd weer even stil aan het kanaal.
Wat we toen echter verwachtten is ondertussen een feit: de firma Orgacom heeft een nieuwe aanvraag voor een vergunning klasse I ingediend bij de provincie en dus begint het spelletje van vooraf aan, met dit verschil dat de firma nu een veel grondiger dossier heeft ingediend. Zo grondig dat onze gemeente zelfs overweegt om een positief advies te geven.
De inwoners van Massenhoven zijn het daar echter oneens mee en willen opnieuw zoveel mogelijk bezwaarschriften indienen. We zijn nog steeds niet overtuigd van de haalbaarheid en inhoud van de ingediende aanvraag en vrezen het ergste voor de gezondheid van onze dorpelingen.
  
In de nieuwe aanvraag is er geen sprake meer van de bouw van 4 silo’s en vervoer van afval. De firma schrijft dat ze wegens niet vernoemde redenen hun terreinen te Bouwel moeten verlaten en dat ze daarom te Massenhoven een nieuw terrein willen voorzien voor hun kantoren en daarnaast een parking voor hun rollend materiaal en containers. De firma spreekt over 50 vrachtwagen, evenveel opleggers en een 200-tal containers. Over hun oorspronkelijke bedoelingen wordt niet meer gerept en men doet het voor als zouden er nooit plannen geweest zijn voor de bouw van 4 silo’s.

 
In theorie zou het dus hierop neerkomen: de chauffeurs komen ’s morgens hun voertuigen ophalen, rijden met lege containers ergens hun lading halen, rijden vervolgens naar de vergistinginstallatie te Kallo en komen ’s avonds braafjes met proper gewassen voertuigen en nette, gereinigde containers terug naar de basis te Massenhoven. Braver kan bijna niet. Er wordt ook amper water gebruikt voor de voertuigen en de lozing hiervan zou gebeuren via een systeem dat eventuele olieresten van de vrachtwagens moet afleiden van de rest. Verder zal het personeel slechts bestaan uit drie personen en de overlast van de vrachtwagens zal zo onbeduidend zijn wegens de reeds bestaande geluidsoverlast van de nabijgelegen snelweg, dat ze eigenlijk verwaarloosbaar is. Tot zover de gefundeerde aanvraag voor een milieuvergunning klasse I, die enkel nodig is wegens de plaatsing van brandstoftanks voor hun rollend materiaal.

 
Wij vrezen dat volgende situatie meer waarheidgetrouw zal zijn:

 
• de chauffeurs komen ’s morgens (de aanvraag vermeld een aanvangsuur van 07.00) rond 05.30 hun 50 vrachtwagens halen (want vanaf 06.30 is het file op de snelwegen) en proberen zich te mengen in het drukke verkeer op de N14. Allemaal via dezelfde Zagerijstraat, waardoor er bovenop de brug van het Albertkanaal/snelweg een enorme file ontstaat op de N14 en er een verkeersinfarct dreigt dat uitdeint tot aan de oprit te Zoersel, waardoor het verkeer op beide snelwegen eveneens nog vroeger komt stil te staan dan nu al het geval is. Wat ook te verwachten valt: aangezien de snelweg van Massenhoven naar Antwerpen (ze moeten tenslotte naar Kallo) sneller dichtslibt dan die van Oelegem naar Antwerpen, rijdt het hele konvooi via de dorpskom Massenhoven door de Kerkstraat naar de oprit te Oelegem.
• Door het invoegen van 50 vrachtwagens bovenop de brug, zal het drukke verkeer op de N14 volledig tot stilstand komen, waardoor onze Zandhovens hulpdiensten bij een interventie op de snelwegen of ergens over het kanaal niet meer tijdig ter plekke zal kunnen komen, met alle gevolgen van dien.
• Verontreiniging: de containers die men hier gaat parkeren, worden gebruikt voor het vervoer van allerlei plantaardig en dierlijk afval. Indien de avondspits te druk wordt, dan zal men verplicht zijn om deze containers ook geladen, achter te laten op de terreinen te Massenhoven. In de aanvraag is er geen enkele veiligheidsmaatregel voorzien om dergelijke situaties te controleren. Afval van om het even welke afkomst kan dan spontaan vergisten op betreffend terrein, waardoor we nog een ergere situatie krijgen dan die waarvoor de firma oorspronkelijk haar vergunning aanvroeg en later terug introk. Met andere woorden: de firma zal vrij en vrolijk haar terreinen kunnen volstouwen met 200 afvalcontainers van elk 40 ton inhoud, ofwel een afvalberg van 8.000 ton waarop geen enkele controle zal worden uitgevoerd. Hoe lang ze daar zullen staan, dat kunnen we niet voorspellen. Dat er allerlei overlast zal zijn voor onze bevolking, daar zijn we wel degelijk zeker van. Daarenboven geldt onze allereerste bezorgdheid dan opnieuw: de dorpskom, de lagere school en de kleuterschool liggen op 150 meter van deze site. Wij zijn ten zeerste verontrust voor hun gezondheid.
• Tevens liggen de terreinen waar de AWW haar drinkwater opslaat en wint op schrikwekkend korte afstand van de terreinen die Orgacom denkt te gaan benutten. We willen er niet aan denken wat er gaat gebeuren indien er een container met afval gaat lekken of door een slechte handeling openbarst, waardoor de vuiligheid ofwel de grond intrekt, ofwel het kanaal inkiepert. AWW zorgt voor de drinkwaterlevering van de hele stad Antwerpen.
• Momenteel zijn we al gezegend met een enorme bron van klein en groot stof: de Adams breekcentrale, die alle beloofde voorzorgmaatregelen aan haar laars lapt. De vroeger geplaatste sprinklerinstallaties die het stof moesten doen neerslaan, worden al maanden niet meer gebruikt en zouden zelf verwijderd zijn. U mag eens komen kijken naar de hoeveelheid rondvliegend stof dat we aan deze zijde van het kanaal mogen verwerken. De stofwolken zijn voor iedereen die passeert met het blote oog zichtbaar en er wordt dagelijks materiaal gelost vanaf 06.00 in de ochtend. Hier zou dan nog eens de dagelijkse uitstoot van 50 vrachtwagens bijkomen die met draaiende motoren proberen om op de N14 te geraken + de hoeveelheid uitstoot die wordt veroorzaakt door het stilstaand verkeer op die N14. Een toename van fijn stof met 10% komt neer op een stijging met 25% van kans op longkanker.
• Eens de vergunning klasse I is toegekend, blijkt het juridisch kinderspel om terug te vallen op de oorspronkelijke bedoelingen, nl de bouw van een opslagsilo’s voor allerlei dierlijk en plantaardig afval. Dat is ons verteld geweest door twee advocaten die de gemeente had aangetrokken om de ernst van de zaak Orgacom in te schatten.

 
Als bezorgde burgers uit Massenhoven, deel uitmakende van het buurtcomité dat in allerijl werd opgericht om  te proberen enige tegenwerking op gang te brengen, zouden wij u willen vragen om mee bezwaar aan te tekenen tegen de aanvraag voor een milieuvergunning klasse I. We zijn ten zeerste verontrust over de mogelijke gevaren en proberen om zoveel mogelijk mensen in de omgeving ertoe aan te zetten om de komst van de firma Orgacom tegen te gaan.

 
De geruchten gaan dat er reeds een grote toename van kankergevallen is in onze gemeente. We beschikken echter niet over cijfers om dit te staven. Zou de vestiging van dergelijke firma op een boogscheut van onze dorpskom ertoe kunnen leiden dat algemeen gezondheid in het gedrang komt? Indien u nog maar denkt dat dat het geval zou kunnen zijn, dan hoop ik dat we ook op uw steun kunnen rekenen. Misschien dat een officieel bezwaarschrift van u  en uw familie of vrienden een doorslaggevend document kan betekenen in het dossier dat aan de provincie zal worden overgemaakt op 24 februari (einde van de termijn waarin bezwaar kan worden aangetekend).

 
Kortom we vragen u om ons comité, dat slechts bestaat uit een handvol bezorgde dorpelingen met woord en daad bij te staan. Voor de tweede keer krijgen we de indruk dat de gemeentelijke diensten aan handen en voeten gebonden zijn, en dat ze eigenlijk niets liever zouden hebben, dan dat de hele toestand de vorige keer al met de mantel der liefde zou worden toegedekt. Gelukkig kwamen we er toen net op tijd achter en kon het tij nog even gekeerd worden.

 
Deze keer is de gemeente blijkbaar helemaal niet meer van plan om zich in te zetten voor het welzijn van haar bevolking en zou ze zelf een positief advies gaan uitbrengen. Een daad die we hier te Massenhoven onmogelijk kunnen begrijpen, laat staan goedkeuren. De firma dreigde vorige keer met een rechtzaak tegen ons wegens het verspreiden van leugens en het bekladden van hun goede naam en faam.

 
• De firma was jaren geleden al eens de veroorzaker van een enorme verontreiniging aan de Rodendijk, waar toen in open lucht grote hoeveelheden rottend materiaal werden omgezet. De stank was toen merkbaar tot in het centrum van Zandhoven. De firma spreekt over een jeugdzonde.
• Vorig jaar is er in het Franse Compiegne een rechtzaak gestart door de grootste  landbouwer uit die streek tegen de firma Compofert, een zusterfirma van Orgacom. De boer had een grote hoeveelheid bodemverbeteraar aangekocht om zijn landerijen waarop hij potgoed wilde verbouwen, te verbeteren. Na een paar maanden was alle pootgoed afgestorven en metingen toonden aan dat de bodem zodanig was vervuild, dat die zelfs biologisch dood was. Ook andere boeren uit die omgeving hebben zich aangesloten. Hierover is zelfs een interpellatie geweest in het Vlaams parlement. Momenteel wordt de hele zaak doodgezwegen. We vinden zelfs nergens nog een uitspraak terug. Ook het boerensyndicaat te Roeselare, dat deze toestanden mee ruchtbaar maakte, houdt momenteel de lippen stijf opeen.
• In Wallonië loopt of liep er identieke rechtzaak tegen de firma Orgacom. Daar heeft de firma door de Waalse overheid zelfs een vervoersverbod aan haar been gekregen.
• Voor de rechtbank van Turnhout zou er een zaak lopen, opgezet door bewoners van Grobbendonk en Bouwel die hun klachten hebben gebundeld. Wellicht is dat de echte reden waarom de firma Orgacom haar terreinen te Bouwel wil omruilen voor nieuwe gronden te Massenhoven?

 
Ondertussen gaan wij in Massenhoven uit van het slechtste scenario tot het tegendeel kan worden bewezen. Wij verzoeken u allen om voor het einde van deze maand opnieuw massaal een bezwaarschrift in te dienen op het gemeentehuis te Zandhoven. U kan hiervoor gebruik maken van bovenvermelde punten en /of naar eigen believen verder aanvullen. Ook volgende punten zijn zeker van toepassing. De paginanummers verwijzen naar de officiële aanvraag door de firma aan de provincie gericht:

 
• Zagerijstraat is niet geschikt om al dit zwaar transport te verwerken. Minimum extra 100 vrachtwagens per dag. Gemeente zal opdraaien voor kosten van herstelling
• Overbelaste N14 tussen oprittencomplex krijgt er nog minimum 100 vrachtwagens per dag bij.
• Bij file op autoweg (dagelijks) zal men nu sneller dan vroeger(standplaats Bouwel) geneigd zijn om de dorpskom te nemen om deze file te ontwijken.
• Het gebruik van regenwater :wordt op de ene bladzijde(pag25 F) positief en op een andere bladzijde(pag5 1) negatief beantwoord. Op de ene bladzijde geloosd in de gracht ,op de andere bladzijde naar infiltratievoorzieningen geleid.
• Pag 26 f :Wanneer de afvoer van de containers niet kan gegarandeerd worden, zal de verdere aanvoer stopgezet worden. Er zouden toch enkel lege containers naar hier komen. Of is het zo dat men op deze manier gedurende bijvoorbeeld een gans weekend of s'nachts 20 containers met afval in Massenhoven wil stallen omdat de installatie in Kallo toe is?
• Wat zijn deze niet vergunningsplichtige goederen(pag20 2)? Gaat men hier de vervallen goederen waarvan sprake was in de eerdere vergunningsaanvraag dan toch verwerken?
• Welke mate van zuiverheid, van deze lege containers, eist men om deze hier te mogen opslaan want de overlast van ongedierte,vogels en reukhinder zal niet te overzien zijn.

 
U vermeldt gewoon het volgende: “met dit schrijven wens ik bezwaar aan te tekenen tegen de aanvraag van een milieuvergunning klasse I door de firma Orgacom.” U vermeldt nadien uw bezwaarpunten en u ondertekent de brief en vermeldt naam en adres. Alle bezwaarschriften die tijdig binnenkomen, worden in bundel naar de provincie gestuurd, welke over de toekenning van de aanvraag moet beslissen. Hoe meer bezwaarschriften er binnenkomen, hoe sterker het dossier.
Alleen met uw steun kunnen we erin slagen om onze gemeente proper en gezond te houden! Vorige keer konden we drieduizend bezwaarschriften afgeven. We hopen dat u ook deze keer het belang van stem inziet en opnieuw massaal bezwaar aantekent!

 
Vriendelijke groet,

 
Namens het buurtcomité tegen de komst van Orgacom
>
[+/-] Artikel lezen / verbergen

0 Jouw mening?

Een reactie posten

<< Home