29 februari 2008

Groen! Zandhoven dient bezwaarschrift in tegen 2de aanvraag Orgacom

Volgende tekst dienden wij in als bezwaarschrift:
"
Pulle, 21 februari 2008.

Aan het College van Burgemeester en Schepenen van Zandhoven.

Betreft: Bezwaarschrift tegen de aanvraag van Orgacom.

Geachte Dame en Heren,

Met dit schrijven willen wij bezwaar aantekenen tegen deze aanvraag.

Wij menen dat dit gebied een waardevol gebied is waar inderdaad bedrijven zich kunnen vestigen.
Wegens de schaarste aan bedrijfsgronden in onze gemeente moet men echter zeer omzichtig omspringen met de invulling ervan, en prioriteit geven aan activiteiten die bijdragen tot een duurzame samenleving en verbetering van het leefomgeving.
Voor activiteiten die vervuilend zijn en extra problemen inzake mobiliteit met zich meebrengen is het uitgesloten dat deze vlakbij woonkernen worden gevestigd.

Concreet hebben wij volgende bezwaren tegen deze aanvraag:

1. In deze aanvraag werd geen rekening gehouden met de negatieve impact van de extra verkeersdruk die zal worden gelegd op de N14 algemeen en de ontsluiting van de E313 in het bijzonder.

2. Hoewel de lokatie langs het Albertkanaal uitnodigt tot industriële activiteit, is de bloeiende dorpskern van Massenhoven vlakbij de gewenste vestigingsplaats. Deze is op 120 m zonder een visuele of andere scheiding. Op dat punt is Massenhoven uniek langs het Albertkanaal. De dagelijkse verspreiding van deeltjes fijn stof door de nabijheid van de E313 en het bedrijf Adams richting dorpskern zal door de vestiging van Orgacom nog worden versterkt. Het gaat hierbij zeker om fijn stof van de PM10 fractie en van de PM2,5 fractie, verspreid door het wegverkeer. Daarbij dient men rekening te houden dat deze snelweg E313 reeds één van de zwaarst belaste wegen is door het (meer vervuilende) vrachtverkeer (metingen Vlaams Verkeerscentrum). Ook de erg drukke binnenvaart draagt bij tot de concentratie fijn stof die Massenhoven te verwerken krijgt.

3. In de aanvraag van Orgacom werd als milieu impact ook geluidsoverlast vermeld. De extra geluidsoverlast is er voor de inwoners van Massenhoven echt teveel aan. Geluidsoverlast ervaren zij nu ook al van de E313 (niet afgeschermd), door de binnenvaart en de huidige industriële activiteit. In de zomer zondags wordt het Albertkanaal langs beide zijden van Massenhoven ook nog gebruikt voor enerzijds waterski en speedboten, en langs de andere zijde voor jetski en motorjachten.

Ook qua geluidsoverlast is extra hinder dus absoluut zeker. Over beide aspecten van milieuhinder geeft de ingediende aanvraag geen concrete duiding van de te verwachten overlast. Bij dit punt tekenen wij ook bezwaar aan dat de activiteiten die Orgacom niet gebonden zijn aan de daguren, en de inwoners van Massenhoven dus een reële kans lopen om dag en nacht met geluidsoverlast geconfronteerd te worden.

4. De invulling van deze economische waardevolle gronden met een parkeerterrein en kantoorgebouwen lijkt ons niet waardevol. Investeringen en plaats voor bedrijven dient in de eerste plaats te gebeuren naar bedrijven toe die een grote mate van lokale werkgelegenheid met zich meebrengen en/of die bijdragen tot een duurzame economie.

5. In principe kunnen wij ook niet akkoord gaan met de verdere uitbouw van logistieke activiteiten zonder een duidelijk antwoord of hiervoor wel de nodige maatschappelijke draagkracht voor is.

6. De aangevraagde activiteit stemt niet overeen met het goedgekeurde ruimtelijk structuurplan. Op pagina 184 daarvan lezen we immers "Zandhoven wenst echter geen grootschalige economische dynamiek langs het Albertkanaal op te vangen. De gemeente wenst de huidige economische activiteiten ter hoogte van Massenhoven te behouden en omwille van de aansluiting bij de bebouwde ruimte het ambachtelijk karakter van deze activiteiten te ondersteunen."
Volledig in lijn met ons bezwaar in punt 1 lezen we trouwens in dezelfde tekst op pag 188: "Een verdere ontwikkeling van de bedrijvigheid op deze lokatie zou de verkeersonveiligheid te hoogte van het op- en afrittencomplex van de E313 en N14 nog vergroten." En even verder "nieuwe milieuvervuilende bedrijven zijn hier niet gewenst".

7. De vestiging van dit bedrijf vormt een bedreiging voor de toeristische-recreatieve ontwikkeling van de gemeente. Ten eerste is er een verdere ontsiering van het jaagpad langs het Albertkanaal richting Antwerpen, ten tweede is het bedrijf een rem op de verdere ontwikkeling van de jachthaven van Massenhoven, een belangrijk recreatief knooppunt in onze gemeente, ook volgens hetzelfde ruimtelijk structuurplan.

Om deze redenen zijn wij er dan ook van overtuigd dat u de gevraagde vergunning niet zult verlenen.


Met achting

Groen! Zandhoven"
>
[+/-] Artikel lezen / verbergen

0 Jouw mening?

Een reactie posten

<< Home