04 januari 2007

Verslag gemeenteraad 16 november 2006

Zoals gewoonlijk ons verslag van voorbije gemeenteraad.

1. Kosteloze grondafstand:- Molenbos:- al of niet goedkeuren. Oké voor openbare wegenis en nut

2. Al of niet aankopen van papier. Ondertussen al een idee of het gerecycleerd papier is ? Ze zeggen dat ze toch de opdracht gegeven hebben , nu zou ik dat nog moeten nakijken of het zo is .

3. Al of niet aankopen van meubilair ten behoeve van de "Afspanning Sint-Christoffel". Is het meubilair aangepast aan de ruimte(soms klein, opvouwbare tafels?) in principe oké Het meubilair zal aangepast zijn aan de ruimte, meer dan nu. De locatie wordt intens gebruikt en neen het zal geen €10 000 kosten(vrees van VLD), dit is een raming, een maximum. Procedure bij onderhandeling, zonder bekendmaking, moeten we toch nog eens opzoeken hoe dat precies gaat(ook zo voor volgende 2 punten)

4. Al of niet aankopen van software voor financiële toepassingen. oké

5. Al of niet aankopen van pauken voor de plaatselijke muziekschool. oké

6. Aanvraag tot begrotingswijziging nrs. 3 en 4 (gewone en buitengewone dienst). Ik zie de posten : brandstoffen voor verwarming van de gebouwen met €2000 verhogen naar 5000,Dit is niet voor de verwarming van de tent! Feest en plechtigheden, techn. Benod. Stijgt met e5000 naar 24000, Huur evenemententent ; nieuw €10 000-ruim 3000x2,5 Waar worden de ontvangsten geboekt? moet ik daar gaan zoeken bij andere bijdragen, ristorno’s + € 25000???Die staan er nog niet in. Bij de samenvatting zijn nog serieuze overdrachten bij jeugd en bij voeding en water ineens €85 000 Die overdrachten zijn samenvattingen en geven niet direct de wijziging weer.

Niet akkoord met deze begrotingswijziging omwille van het principe van achteraf de zaken te doen kloppen, geen goed bestuur!


7. Retributiereglement voor het gebruik van de evenemententent:- al of niet stemmen van deze retributie. Het wordt hier evenementen tent genoemd, niet meer gemeentelijke feesttent! Mooi begin, de gemeente kan het niet gratis doen, komen we nu uit de kosten ? €65 per dag + 40 aan verwarming(wat duidelijk een dure zaak is een tent verwarmen)en elect.. Iets wat zo staat het er op het moment van het evenement moet verrekend worden, maar heel wat vertraging oploopt door deze procedure (nog commodo en incommodo) Ik vraag me af wat zou er gebeurd zijn indien ik geen opmerking gemaakt had ? Vooral op de laatste opmerking zegt De Bie denk je nu echt dat het door je opmerkingen komt dat het geregeld wordt . Het is wel raar dat alles achteraf moet gebeuren! Ze vinden echt dat ze dit moesten doen voor de verenigingen en wanneer ze die factuur versturen , dat is toch altijd later.
Ik stel vast dat er weinig terug zal komen van de verenigingen en de gemeente wel een hele rekening betaalt, dit had anders gekund(oude regeling bv)
TEGEN , slecht bestuur

8. Proces-verbaal van de kas van de gemeenteontvanger:- akteneming.

9. IGEAN dienstverlening:- goedkeuring van de agendapunten vermeld op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging 'IGEAN dienstverlening' van 6 december 2006, alsmede vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.Schepen J.Verbist gaat

10. IGEAN milieu & veiligheid:- goedkeuring van de agendapunten vermeld op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging 'IGEAN milieu & veiligheid' van 6 december 2006, alsmede vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.
Op de agenda staan de ontwikkeling van de act; voor 2007 ; o.a. milieu, afval en verwerking. Gaat onze vertegenwoordiger van Zandhoven hier misschien iets aan toevoegen ?afvalpreventie bv…In dit kader zou ik mijn collega’s gemeenteraadsleden en schepenen willen uitnodigen om naar de film van Al Gore “An Inconvenient Truth “ te gaan kijken, zeer confronterend en misschien inspirerend !Bij de laatste opmerking kijken ze maar raar op , een aantal weet blijkbaar niet waarover het gaat! Schepen Lenaerts kan niet altijd naar de vergaderingen gaan en volgens De Bie wordt het belangrijkste op de samenkomsten met de schepenen van leefmilieu gezegd en beslist op de raad van bestuur.
Het is duidelijk dat er vanuit Zandhoven weinig nieuws te verwachten valt.

11. IKA:- goedkeuring van de agendapunten vermeld op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 11 december 2006, alsmede vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.Schepen Verbist gaat

12. CIPAL:- goedkeuring van de agendapunten vermeld op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging CIPAL van 15 december 2006, alsmede vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.Paula Havelaerts gaat

13. PIDPA:- goedkeuring van de agendapunten vermeld op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging PIDPA van 18 december 2006, alsmede vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.Paula Havelaerts gaat

14. I.V.C.A.:- goedkeuring van de agendapunten vermeld op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van I.V.C.A. van 21 december 2006, alsmede vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.Schepen Verbist gaat

15. Riolen en heraanleg Venstraat te Viersel. Punt op de agenda van VLD, reactie van burgers op verkiezingspropaganda, er gaat helemaal niks gebeuren van verbreding en aansluiting op de snelweg enz….

Bijkomende vraag :
Er is mij een brief doorgespeeld vanuit de wijk Viesenbos. Een brief die zelfs na herhaalde malen gelezen te hebben de mensen niet goed informeert : verwijzen naar iets van 2 jaar geleden , waar mensen voor uitgenodigd werden persoonlijk te komen, wat uiteraard op die 387 mensen enkel die waren die er toen belang bij hadden.
Wat me dan nog het meeste stoort is dat er hier €25 gevraagd wordt aan al die mensen , ze weten niet waarvoor en hoe ze het moeten betalen want onderaan staat geen rekeningnummer. De brief was niet op naam, dus huis aan huis en dan moeten betalen ? Hoe komt men aan dat bedrag ? Kan dat zomaar geld vragen aan mensen voor iets waar ze niet om gevraagd hebben?
Voor sommigen is het een goeie zaak, een regularisatie van iets wat al wat te ver gebouwd was bv.Voor anderen kan het ooit van pas komen, moet daar voor betaald worden ?????
Voor het toekomstig bestuur : als er zoiets aan een verkaveling gewijzigd wordt doe een infovergadering in de buurt en leg het uit, dat zal heel wat minder energie kosten dan nu eerst die brieven in elke bus, dan de aangetekende(zonder meer duidelijkheid) en dan de klus om de inkomsten te verwerken en wat met diegenen die niet betalen? Dwang?????
Schepen Lenaerts legt uit dat dit een zaak is die reeds jaren geleden gestart is en dat alle mensen verwittigd werden. Een aantal (10?) was vragende partij en velen(?60%?) was akkoord om de verkavelingsvoorschriften te moderniseren(bouwdiepte van 15 naar 17 , platte daken mogelijk, tuinhuisjes enz) Het is een verbetering voor iedereen.Ik vraag waarom ze dat dan zo niet commiceerden, dat was te moeilijk blijkbaar !?Het punt van die €25 is niet echt een verplichting , ze rekenen op de ‘goodwill’ van de mensen van de wijk als tussenkomst in de kosten van het tekenen van de plannen die door de gemeente(alle zandhovenaren) betaald zijn.Weer mijn vraag waarom staat dat er dan niet? Hier komt dan in plaats van een deftig antwoord de kritiek dat ik alles wat zij doen slecht vinden-repliek ik vind deze communicatie slecht- al heel de tijd dat ik er zit, het is tijd dat ik vertrek . Zij hebben de verkiezingen gewonnen, dus mogen ze slecht communiceren, is het dat wat de kiezer bedoelde ?


3. De nieuwe gemeenteraadsleden kregen een uitnodiging voor drie introductiesessies , in de bijhorende brief bestaat de mogelijkheid dat het bestuur betaalt, ook in Zandhoven ???neen dat zijn ze niet van plan!
>
[+/-] Artikel lezen / verbergen

0 Jouw mening?

Een reactie posten

<< Home